* “Doktorun yanına gitmeden muayene olamam mı?”: Bazen hasta veya hasta yakını, doktor ile yüz yüze görüşme yapmaksızın, telefon/mail/ortak tanıdık bir insan… aracılığı ile muayene olmayı talep ederler. “Telefonda sorunlarımı size söyleyeyim, siz de uygun bir ilaç tavsiye ediniz” düşüncesi, “ben anlattım, doktor dinledi, tanı koydu ve tedavi önerdi” yanlış inancının sonucudur. Hâlbuki psikiyatrik muayene oldukça kapsamlıdır ve yüz yüze görüşme ile yapıldığında sağlıklı ve doğru olur. Şayet bir doktor, bir kez olsun birebir görüşme yapmadığı bir hastaya ilaç tedavisi önerirse veya terapötik tavsiyede bulunursa hatalı yaklaşımda bulunmuş olur. Zira sadece hastanın anlattığını dinlemek doktoru yanlış tanıya yönlendirebilir. Örneğin mani periyodu (bipolar hastalık) yaşayan hasta, telefonda “çok sıkıntılı ve mutsuz olduğunu, uyuyamadığını” dillendirir ve doktor da (hastayı önceden yüz yüze muayene etmeksizin) hastada depresif bir süreç olduğunu düşünür ve antidepresan tedavi önerir ise sonuç felaket olur. Yangına benzin dökmüş gibi hastalık daha da alevlenir, doktor hastaya zarar vermiş olur. Hastayı görmeden muayene etmek olmaz! Maalesef ülkemizde muayene için görüşmenin gerekli olduğu söyleyen doktor, “paracı ve açgözlüdür”, telefonla/ aracı ile hatalı yaklaşımda bulunan doktor “fedakârdır ve iyidir”. Bu nedenle de çoğu zaman hasta iyileşemez de ortada kalır, “psikiyatrik hastalıklar iyileşmez” inancı pekişir.

* “Doktorun odasına girmekten çekiniyorum, başka bir yerde ayaküstü muayene etse ne güzel olur”: Muayene odası mahremiyeti olan, hasta-hekim ilişkisinin en sağlıklı kurulduğu bir alandır. Özel durumlar (ev hastası: yatalak ve yaşlı hasta gibi) dışında mümkün olduğunca doktor odasında görüşme yapmak gerekir. Ayaküstü/misafirlikte/bir sohbet ortamında… yapılan muayenenin ne mahremiyeti ne de tanı koydurucu özelliği vardır. Gerçekte “doktorun odasında gergin olmak” bile bir muayene bulgusudur. Hastanın nezdinde doktor, ancak muayene odasında doktordur, muayene odasında iken transferans/güven gelişir de karşılıklı kartlar açık oynanır (hastanın özel/mahrem sorunları, şikâyetleri konuşulabilir). Her an, her yerde, her şartta muayene eden doktor halkımız için muteber olsa da bu inanış da yanlıştır. Bu tarz ayaküstü muayenelerin sonucunda konulan yanlış tanılar ve başlanan hatalı tedaviler nedeniyle hastalar mağdur olurlar.