Psikosomatik Bozukluklar

PSİKOSOMATİK BOZUKLUKLAR

Herhangi bir organik  bozukluk  yokken kişinin psikolojik olarak yaşadıkları sorunların bedensel olarak ortaya çıkması durumu psikosomatik bozukluklardır. Kişinin yaşadığı ağrılar, acılar ve  fiziksel belirtilerin yapılan tahliller, muayeneler sonucu tıbbi bir sebebinin olmadığının ortaya çıktığı durumlarda bu şikayetlerin psikolojik sebeplere dayandığını söyleyebiliriz ve bu kişi muhakkak bir psikiyatrsite ya da psikoloğa yönlendirilmelidir.

Psikosomatik bozukluklar yoğun stres yaşayan, yaşadığı stresin üstesinden gelemeyen, acılarını, üzüntülerini, olumsuz duygularını, kırgınlıklarını ifade edemeyen kişilerde ruhun yaşadığı yorgunluğun ve çaresizliğin bedensel bozukluklara sebep olmasıdır. İnsan içinde kopan fırtınaları dışarıya yansıtamadığı ve üstesinden gelemediği için beden yoluyla içindekileri dışarıya atmaya çalışıyor diyebiliriz. Üstesinden gelinemeyen olumsuz durum ve duyguları bedensel olarak dışa yansıtma bilinçli bir davranış değildir. Beden ruhtan gelen tehlikeyi algılar ve tepki verir.

Psikosomatik bozuklukların oluşmasında genetik, yapısal ve çevresel faktörler etkilidir. Stres bu bozuklukların oluşumundaki en temel etkenlerdendir. Kaygı düzeyi yüksek, depresyona meyilli kişilerde psikosomatik bozuklukların görülme oranı fazladır. Ailede öğrenilen bazı tutumlar da model alınarak psikosomatik bozuklukların ortaya çıkmasına etki edebilir.

Psikosomatik bozukluklar kişinin birden çok organında ortaya çıkan ağrılar şeklinde olabilir. Stresli olaylar sonrası başta, midede, omuzlar ve boyunda oluşan ağrılar gibi. Baş dönmesi, mide bulantısı, ülser, zona, alerjik hastalıklar,tiroid, astım, yüksek tansiyon, adet düzenlikleri, bağırsaklarla ilgili sorunlar şeklinde de görülür. Önemli bir iş görüşmesine girecek birinde oluşan karın ağrıları, nefes darlığı, baş dönmesi, mide bulantısı, çarpıntı gibi fiziksel belirtiler psikosomatiktir. Stresin, travmanın, hayal kırıklığı ve üzüntünün aşırı yoğun olduğu durumlarda görme, duyma, yürüme yetisinin ve dengenin kaybı gibi nörolojik belirtiler de ortaya çıkabilir. Psikosomatik bozukluklarda kişi sürekli kendini dinlemeye, bedeniyle meşgul olmaya başlar.

Psikosomatik bozuklukların tedavisinde psikoterapinin rolü büyüktür. Sıkıntı ve belirtilerin hafifletilmesinde ilaçlardan da yardım alınabilir. Psikolojik tedavi bedensel  şikayetler için tıbbi tedaviyle birlikte uygulanmalıdır.  Terapiyle kişinin duygularını ifade etmesi, fiziksel hastalıklara sebep olan psikolojik etkenleri algılaması, düşünce şeklini değiştirmesi, stresle baş etmeyi, gevşeme tekniklerini, karşılaştığı sorunları çözmeyi öğrenmesi sağlanır.