Yeme Bozuklukları

YEME BOZUKLUKLARI

Yeme bozuklukları genelikle kişinin sosyal hayatındaki sorunlar, üstesinden gelemeyeceği kadar stres altında kalması, aile ilişkilerindeki bozukluklar, yaşanan olumsuzluklar, toplumun görselliğe verdiği önem, ergenlikte gerçekleşen değişimlere uyum sağlayamama gibi sebeplerin tetiklemesiye ortaya çıkan kişinin hayatını tehlikeye sokabilecek boyutlara varabilen, beraberinde fiziksel hastalıkları da getirebilen psikolojik rahatsızlıktır. Genellikle ergenlik döneminde ortaya çıkar ve kadınlarda görülme oranı daha fazladır.

Yeme bozukluklarının biri Anoreksiya Nervoza’dır  ve en tehlikeli olanıdır. Bu rahatsızlıkta kişi hayatının merkezine kilosunu, zayıf olmayı koyar. Zayıflıktan, kilo almamaktan başka şey düşünemez hale gelir. Sürekli tartılır, kalori hesabı yapar ve ayna karşısında vakit geçirir. Kilo almaktan çok korkar, zayıf olduğunda bile kendisini kilolu görür, bacaklarında, basenlerinde vücudunun bazı bölgelerinde fazlalık olduğu saplantısından vazgeçemez. Yemek yemeyi neredeyse kestiği gibi durmadan egzersiz yapar. Bazense yedikten sonra yediklerini çıkarır. Zamanla o kadar kilo verir ki vücudunun işleyişi bozulmaya, organları zarar görmeye başlar.En önemli fiziksel etkisi adet kesilmesidir. Bunun yanı sıra kalpte, beyinde ve diğer organlarda hasarlar başlar. Ne kadar erken tedaviye başlanırsa vücut o kadar az zarar görür fakat tedaviye ikna etmek çok kolay değildir.

Bir başka yeme bozukluğu Blumia Nervoza’dır. Blumia’da da kişi sürekli kilosuyla meşguldür. Genellikle diyetle başlar. Yediklerini kısıtlama, aşırı aç kalma sonrası yeme nöbetleri gelir. Kişi kontrolsüz yer, genellikle kalorisi çok yüksek yiyeceklere yönelir. Yedikten sonra kendini suçlu ve pişman hisseder ve bu duygulardan kurtulmak için yediklerini çıkarır. Yeme nöbetlerini gizlilik içinde geçirmeye çalışır. Yaşanılan duygusal  zorluklar, sosyal hayattaki sorunlar, stres gibi sebepler de aşırı yemeye sebep olabilir. Anoreksiya’da olduğu kadar kilo kaybı görülmez. Blumia nervoza da fiziksel bazı rahatsızlıklara sebep olabilir. Aşırı kusma sonucu yemek borusunun hasar görmesi, dişlerde aşınma, mide genişlemesi gibi sorunlar görülebilir. Blumia hastaları tedavi konusunda daha isteklidir.

Yeme bozukluklarının tedavisinin olmazsa olmazı psikoterapidir. Psikoterapiye ek olarak ilaçlara başvurulabilir. İleri seviyelerde hastaneye yatıralarak tedavi gerekebilmektedir. Psikolojik hastalıklar içinde en ölümcül olanı anoreksiya ve blumia nervozadır.